Ciao zaphod, da non possessore di CP1 nè di Wurli ma appassionato del suo sound ed utilizzatore di altri cloni, quello che dici mi suona strano.
Il Wurli ha come sua caratteristica proprio un cambio di colore del suono in funzione della dinamica, ben descritto
su Wikipedia:
Compared with its erstwhile rival, the (Fender) Rhodes electric piano, the Wurlitzer has a brighter, more hollow sound. When played gently the sound can be quite sweet and vibraphone-like, sounding very similar to the Rhodes; while becoming more aggressive with harder playing, producing a characteristic slightly overdriven tone usually described as a "bark"
Ma un minimo di cambio anche di intensità ci dovrebbe essere, anche considerando come viene generato il suono.
Sono curioso ed aspetto con interesse i pareri dei possessori di Wurli vero. Thanks x te x la discussione intanto.
PS: ho trovato su un altro forum
questa discussione, riferita al clone VST Scarbee ma con una considerazione generale ed interessante sulla dinamica del Wurly originale:
The EP200A exhibits a high degree of ‘characterful’ timbral variation in the forte area of its dynamics. Unlike the Rhodes, the Wurlitzer piano’s action is very light, making it easy for a keyboardist to play continuously in this range of the piano’s timbre. In order to capture such a defining element of the piano’s personality, Thomas decided to increase the size of the Wurlitzer sampling project by 30%, with additional focus on the forte range of the instrument. Once this was accomplished, a proprietary system was employed to ensure that the sampler’s response to velocity variation was identical to the original Wurlitzer’s keyboard action.
che anche sul CP1 abbiano seguito lo stesso principio, magari in maniera un pochino più esasperata?
Edited 7 Nov. 2011 19:29